De keuze is gemaakt!

5 mei 2019 - Tilburg, Nederland

Op 26 maart heb ik de keuze gemaakt om een tijdje vrijwilligerswerk in het buitenland te gaan doen. Na jaren in behandeling te zijn geweest, is het doel uit mijn leven weggegaan. Familie, vrienden en kennissen gaan door met hun leven. Maar voor mij heeft mijn leven jaren stilgestaan. Ik was niet bezig met leven, maar overleven. Ik wil weer graag een doel hebben in mijn leven. Iets om naar vooruit te kijken, iets om voldoening uit te halen, iets waarmee ik anderen kan helpen, iets wat mij weer zin geeft in de toekomst. De droom om iets voor iemand te kunnen betekenen in combinatie met de uitdaging om andere culturen te leren kennen, komt mooi samen in dit mooie vooruitzicht. Het duurt nog even en die tijd wil ik graag gebruiken om mij klaar te stomen voor dit fantastische avontuur. Alleen reizen, alleen (over)leven in een andere cultuur, mijzelf 24/7 verstaanbaar maken in een andere taal, leermomenten halen uit een andere cultuur, back to basic zonder luxe, nieuwe mensen leren kennen, vijf dagen in de week 'werken', maar bovenal realiseren wat voor een bofkont ik ben dat ik dit mag meemaken.

Mijn keuze voor het vrijwilligerswerk is gevallen op Tanzania en ik heb gekozen voor een community project. Vanaf het moment dat ik wist dat ik vrijwilligerswerk ging doen, was ik er van overtuigd dat ik naar Afrika wil. Hulp bieden aan een land dat minder welvarend is, waarin levensstandaarden anders zijn, waar hulp niet vanzelfsprekend is, waar ik écht iets voor mensen kan betekenen, waar mensen je dankbaar zijn en waar fantastische natuurparken zijn. Dit alles maakt het niet moeilijk om mij ervan te overtuigen dat dit land zit te wachten op mij en mijn vrijwilligerswerk. Het community project waar ik werkzaam zal zijn, heeft erg veel verschillende werkzaamheden die ik kan verrichten. Wanneer ik in Tanzania ben, kan ik samen met mijn contactpersoon Charles gaan kijken wat mij het leukste lijkt om te doen en waar hulp bij nodig is. Dit zijn erg diverse werkzaamheden, je moet hierbij bijvoorbeeld denken aan hiv/aids voorlichtingen geven, ondersteuning bieden in de community, op huisbezoek bij mensen, hulp bieden op school, hulp bieden bij Charles in de opvang, sportactiviteiten aanbieden, ga zo maar door..

27 maart heb ik contact gehad met de organisatie waar ik mijn vrijwilligerswerk heb geboekt en ze kwamen met een heel tof reisvoorstel. Ik werd gelijk enthousiast en kan nog steeds niet wachten om die kant op te gaan! Echter moet er nog wel het een het ander gebeuren voordat het 1 oktober is en ik naar Tanzania vertrek, zoals de vliegtickets boeken, aanmelding in orde maken, contact opnemen met andere vrijwilligers, donaties verzamelen, vaccinaties regelen, scholen benaderen, kleren en schoenen kopen, tas regelen, voorbereiden op Engelse taal en liedjes en vooral voorpret gaan beleven aan deze fantastische reis. Tot die tijd wil ik mij zo goed mogelijk voorbereiden op mijn vrijwilligerswerk. Ik wil mij het liefste nog een stuk beter voelen en meer handvatten krijgen uit de therapie. Maar voordat ik zover ben, eerst alles goed regelen en voorbereiden.

De vluchten zijn geboekt. Op 1 oktober vlieg ik naar het mooie Tanzania. Na mijn periode van vrijwilligerswerk ga ik nog verschillende safariparken langs en daarna even bijkomen van alle indrukken op Zanzibar. Ik realiseer mij hoe bijzonder deze reis gaat worden en ik neem jullie graag mee op dit avontuur!