Safari

28 oktober 2019

Op woensdagochtend stond ik om 6.45 op, zodat ik de kindjes nog kon zien aangezien ze gisteravond sliepen toen we thuis kwamen. Daarnaast wilde ik nog de folder voor in het huis van Charles afmaken waar we eerder aan begonnen waren. In plaats van half 9, stond om half 10 de jeep voor de deur. Samen met Sander, Lysanne, Richella en Sara gingen we de vijfdaagse safari doen. We begonnen deze vijfdaagse safari in een park dichterbij (ongeveer 2 uur rijden). Dit was het park van de olifanten en daar verheugde ik mij zeker op. Net het park ingereden zaten 3 leeuwinnen onder een boom! De afstand was wat ver, maar met de verrekijker en op de camera kon ik deze imponerende beesten goed vastleggen. Daarna vervolgde we onze weg. Een erg veelzijdig park met veel hoge bomen en soms kleine vlaktes waar je paar meter weg kon kijken. Het was erg heuvelachtig, waardoor je een fantastisch uitzicht had. Wat een geweldige en grote beesten zijn olifanten. Echt een kippenvel moment om dit in het echt te zien. Ik vind het lastig om echt te genieten van wat ik zie (wat ook erg lastig is op dit punt in m'n leven), maar toch ervaar ik dit als een zeldzame en bijzondere ervaring. Dit park staat ook bekend om de fantastische Baobab bomen. Dit zijn super grote en dikke bomen die een lust voor het oog zijn. Na heel wat zebra's, buffels, giraffen en olifanten verder, kwam laat in de middag een einde aan deze eerste safari dag. We sliepen een uurtje verderop, zodat we de volgende dag (donderdag) verder konden rijden naar de verste safari. Onderweg naar onze slaapplaats dachten we bij elke camping dat dat de onze was. De laatste camping was de onze en dit overtrof onze verwachting! Het was een soort van huisje waar we met z'n vijven in sliepen en we voelde ons net groep achters die op kamp gingen. We waren zo blij dat we een echt huisje hadden en konden ons geluk niet op. Totdat de deur open ging... Wat een ongedierte. Verschillende salamanders, spinnen, mieren en meerpotige terroriseerde het huisje. We gingen naar de plek waar we konden eten en hier stond onze kok (die de hele safari met ons meereist) klaar met onze avondmaal. We werden verrast met soep, verschillende groenten en vis. Tijdens het avondeten was er een optreden van Tanzaniaanse mensen en daarna zochten we onze krot met huisdieren op. Het heeft ongeveer 2 uur geduurd voordat we in bed lagen, aangezien we met zijn vijven constant aan het gillen en lachen waren van de spanning. Met genoeg deet, een lange pyjama en ingewikkeld in mijn slaapzak ging ik de eerste nacht tegemoet.

Donderdagochtend werd ik wakker door het geluid van de apen om het huisje. Na het ontbijt vertrokken we naar Serengeti (hier is de nieuwe Lion King opgenomen, hoe gaaf!). Aan de weg kochten we RODE (?!) bananen en deze waren ontzettend lekker als snack voor de lange rit! Onderweg naar de Serengeti reden we door Ngorongoro, waar we al wat herten, impalas, buffalo's en giraffen konden spotten en op het uitzichtpunt de krater konden bezichtigen en hadden we een tussenstop bij een Masai familie. Na een bijzondere openingsdans mochten we een kijkje nemen in de huizen, het schooltje van de kinderen en natuurlijk bij de zelfgemaakte producten (waar ze ontiegelijk hoge prijzen voor vroegen). Je moet je voorstellen dat de Masai leeft in een omgeving waar het minimaal 3 uur rijden is naar de bewoonde wereld. Echter hebben zij geen auto of fiets en doen zij alles lopend. Daarnaast hebben ze erg veel vee waar ze de hele dag mee op pad zijn (in de omgeving waar dus ook echt wilde dieren zitten..). Na de tussenstop reden we door naar de ingang van de Serengeti en hadden we onze lunch. Nu waren we helemaal klaar voor dag twee van het spotten van de bijzondere dieren. De weg was verschrikkelijk. We hebben een chauffeur die goed bevriend is met het gaspedaal en de rem alleen in nood gebruikt. Hij zoekt graag het extreme op en dat hebben we geweten. Er zijn verschillende momenten geweest waarin we met z'n allen aan het gillen waren of bang waren dat we ons ter pletter reden of gingen omkantelen. We zijn getuigen weest van twee honeymoons van leeuwen. Dit betekent dat ze elke 15 minuten seks hebben, gedurende een periode van 7 dagen! Het was echt bizar dat er leeuwen op een afstand van 2 meter van je vandaan lagen en wij met open ramen en een open dak aan het kijken waren! Daarnaast hebben we ook luipaarden in de boom gezien die net een maaltijd hadden geregeld en daarvan aan het genieten waren. Deze waren een stuk verder weg, maar niet minder indrukwekkend! Ook hebben we nijlpaarden gezien en geroken (jeetje, wat stinken die beesten!). Nadat we hyenas, giraffen, pumba, zebra's, gnoes, buffalo's impalas, gazelles en (struis) vogels van heel dichtbij (lees max 6 meter) gezien te hebben, vertrokken we door naar de campsite. Met ondergaande zon reden we de campsite op. We keken elkaar aan en zeiden, waar is de omheining? Nergens te bekennen.. Maar op nog geen 10 'm van de camping lopen wilde dieren rond en dan slapen wij hier zonder omheining? Ja zei de gids "Hakuna Matata". Nadat de tenten gevonden waren (er was een probleem blijkbaar) sliepen we met vier meiden in één tent. We waren allen zo vies van het stof, dat ik in de avond een koude douche heb genomen. Gelukkig was ik niet helemaal alleen, aangezien er superveel ongedierte in en rondom de douche zat! Het avondeten was weer lekker uitgebreid met een soepje, groenten en spaghetti. De kok kookt ontzettend goed, alleen was ik in gevecht met het ongedierte dat elke 30 seconde op je hoofd, bord of kleding viel, wat ervoor zorgde dat mijn eetlust erg snel weg was haha!

In de nacht hoorde we verschillende dierengeluiden en we stonden op vrijdag om half 6 op om de zonsopkomst te kunnen zien en de halve dag die we daar nog hadden, goed te kunnen benutten. Nadat we de de zonsopkomst hadden gezien, zagen we leeuwen in het gras liggen die hun prooi (de zebra's) in het gaten aan het houden waren. Dit was op nog geen kilometer afstand van onze campsite. Nu begon ik toch wel te beseffen dat het enorm spannend en tof was! Na wat doorgereden te hebben, zaten op ongeveer 5 meter van de auto 2 cheeta's. We hebben zoveel geluk met de dieren die we al hebben gezien en ik hoop zo ontzettend dat we de hele big five kunnen spotten. Echter is dat erg lastig, aangezien er maar 13 neushoorns leven in de Serengeti en deze is zo ontzettend groot. Maar we gaan de hoop nog niet opgeven tot de laatste safari dag! We zagen nog een krokodil, nijlpaarden, apen, olifanten en giraffen. Tijdens de lunch op de campsite liepen er verschillende wilde dieren tussen de tenten door, wat dus echt laat zien dat we in de nacht best gezelschap gehad kunnen hebben! Na de lunch begon onze tocht richting de volgende campsite in Ngorongoro op de planning. Onderweg hebben we veel dieren in grote getalen zien vertrekken naar een ander deel van de Serengeti. Dit doen ze omdat het daar minder slecht weer is. Ook deze weg was weer dramatisch en hebben we meerdere keren op paar centimeter afstand net niet een dier geraakt. Echt een gekke gids hebben we, die blijkbaar geen rijles van mijn vader heeft gehad! Aangekomen op de campsite hadden we een fantastisch uitzicht in de krater die we morgen gaan bezoeken. Nadat we onze tent hadden ingericht (deze nacht sliep ik alleen met Lysanne in een tent), werd ons verteld dat we niks buiten mochten liggen, aangezien er in de avond en nacht buffalo's en hyenas rond de tent lopen. Daarnaast mochten we geen geluid maken als we ze bij de tent hoorde en niet uit de tent komen in de nacht. Oké dacht ik, fijn om dit te weten. Maar hoe slaap ik nu überhaupt nog vannacht?! Na een lekkere (warme!!) douche genomen te hebben (wat ik bizar vind, midden in de wildernis), was het weer tijd voor het avondeten. We aten weer soep, soort van stoofpotje en als nagerecht gebakken banaan. Overheerlijk was dat! Na wat yahtzee gespeeld te hebben, maakte ik mij klaar voor de nacht (bij elk geluid toen we buiten liepen, hielden Lysanne en ik elkaar vast, twee helden zijn we, haha). Toen we in bed lagen en ik aan het bellen was en een verhaal wilde vertellen, schrok Lysanne van mijn reactie en begonnen we met z'n tweeën te gillen. Ik dacht dat zij een eng beest zag en ik dacht dat van haar, terwijl er niks aan de hand was! Gelukkig konden we er samen flink om lachen. We sloten de tent goed af en maakte ons klaar voor een erg spannende nacht.

In de nacht bewoog de tent op een erg vreemde manier en leek het alsof er iemand tegen de tent aan het duwen was. Daarnaast hoorde we verschillende dierengeluiden. Zaterdagochtend ging de wekker weer om half 6. Aan de verse drollen rondom de tent was goed te zien dat we weer wat gezelschap hadden gehad in de nacht en naast een tent lag een schedel van een buffalo, hoe bizar. Na het ontbijt vertrokken we erg vroeg de krater in. Na nog geen 5 minuten in de krater werden we verrast met iets heel bijzonders! We zagen namelijk een RHINOOO, of terwijl een NEUSHOORN. Ondanks dat hij erg ver weg was, staat hij goed op de lens en konden we hem goed spotten met de verrekijker. Bizar dat we gewoon de hele big five gezien hebben, terwijl dit steeds lastiger wordt, doordat de neushoorn dreigt uit te sterven. Onze dag kon niet meer stuk en alle dieren die we daarna zagen waren indrukwekkend, maar konden niet tippen aan de neushoorn! De krater is een ontzettend grote vlakte en je kan elke 5 meter verschillende groepen dieren zijn. Het is onwerkelijk om daar rond te rijden, maar ik besef het niet helemaal. We zagen zebra's, gnoes, buffalo's, hyenas, jakhalzen, olifanten, impalas, pumba, nijlpaarden en leeuwen. We hebben zoveel geluk met het spotten van leeuwen, want de teller zit al op 15 (waarvan de helft bijna aan te raken was) en veel mensen moeite hebben om 1 te spotten. In de verschillende parken zie je meerdere karkassen liggen, maar in de krater is dat helemaal goed te zien, aangezien het gras erg laag is. Het is hoe de biologie werkt, maar ik vind het wel een erg gek idee. In de middag reden we terug naar de campsite om te lunchen en daarna vervolgde we onze weg naar de campsite waar we de eerste nacht hadden overnacht. Onderweg gingen we langs een kraampje langs de weg, zodat we mogelijk nog wat dingen konden kopen die ze daar in de buurt maakte en daarna gingen we langs een soort van museum en winkel ineen waar Tanzanit wordt verkocht en je kan zien en lezen hoe dat wordt gemaakt. Aangezien ze hier het vier dubbele vragen voor allerlei spullen, waren we snel klaar en gingen we terug naar de campsite. Daar aangekomen hebben we yahtzee gedaan en een stuk gelopen. We liepen, aangezien het nog licht was, de omgeving in en werden lastig gevallen door een Masai man, waardoor we de keuze hebben gemaakt om terug naar de camping te gaan. We kregen een Tanzaniaanse maaltijd en speelde een potje yahtzee. Ik was erg moe van alle indrukken en de korte nachten, dat ik op tijd mijn bed op zocht.

Ondanks de huisdieren in het hutje heb ik een redelijke nacht gehad en was ik klaar voor mijn laatste dag safari. We gingen rond 8 uur naar het park lake Manyara. Daar aangekomen hebben we wat informatie gehad (aangezien we een mega slechte gids hebben, die zelden iets vertelt) en stapten we in de auto voor de laatste safari dag. In het begin viel het een beetje tegen. We konden niet dicht bij de lake komen, waar je heel veel flamingos zou kunnen zien. Dit heeft als resultaat dat de lake helemaal roze kleurt. Na wat gereden te hebben, zagen we een karkas van een zebra liggen die nog niet lang overleden was, dus we gingen wachten op actie. Na even gewacht te hebben, kwam er een leeuwin aangelopen die probeerde om het karkas mee te sleuren naar de schaduw, maar een zebra weegt tussen de 300 en 500 kg. Het was dus een enorme opgave voor haar en nadat we even gekeken hadden, vervolgde we onze weg op zoek naar giraffen en olifanten van dichtbij. We zagen erg veel verschillende soorten apen en nog meer apen en nog meer apen. Op een gegeven moment keek ik naar links en stond er ontzettend dichtbij een olifant! Hij ging wat eten en liep een stukje verder, maar hij was zo dichtbij. We konden fantastische foto's maken, maar de gids had blijkbaar een ander idee dus starte de motor (wat veel geweld maakt), waardoor de olifant heel hard weg rende. Flink balen dat we deden, maar we mogen niet klagen met alles wat we al gezien hebben! Daarna duurde het even voordat we wat zagen, wat mij de conclusie geeft dat dit park het meeste tegenvalt. Op het moment dat ik dacht (alsof ze mijn gedachten konden lezen), stond er een hele groep olifanten aan de rand van de weg te eten. Met zelfs twee kleine olifantjes erbij, viel het park toch een stuk minder tegen! We zagen zoveel olifanten op weinig vierkante meter en ze waren gewoon bijna aan te raken. Na deze belevenis reden we terug richting de uitgang en kwamen we in de verte nog drie giraffen tegen, waarvan één erg klein was. Helaas hebben we geen giraffen meer van heel dicht bij gezien, maar vorige week zaterdag hebben we ze wel bijna kunnen aanraken! We gingen terug naar de campsite, waar we lunchten. We pakten onze spullen en vertrokken aan onze lange terug reis naar Charles zijn huis. Ik heb daar mijn spullen gepakt en ben met Lysanne, Richella en Sara naar hun vrijwilligershuis gereden. Daar aangekomen stond Uga (de hond die genoemd is naar ugali) ons op te wachten. Er waren vier meiden nieuw gekomen in het huis en daar hadden we even mee gekletst en toen gingen we de koffers reorganiseren. Brenda (de huishoudster) had pilav voor ons gekookt (bruine rijst) met redelijk wat groente. Daarna ging ik mijn bedje klaar maken (wat een heerlijk hemelbed was die ik met Sara deelde) en hadden we een gezellige meiden avond. We hadden een kort nachtje voor de boeg, aangezien we om 5 uur opgehaald zouden worden om naar het vliegveld te gaan. Lala salama!

Ps. De foto's volgen later, want ik zit nu in Zanzibar en de WiFi doet het niet goed..

1. Angeliek Jongbloets:
    28 oktober 2019
    Gave reis Amber. Dit is er één om nooit meer te vergeten. Eindelijk heb jij kennis mogen maken met Bogey 🐘. Wat een veilig gevoel moet dat geweest zijn, zoveel huisdieren die jullie bewaakt hebben 🕷🐜. Geniet van je welverdiende vakantie 🌞😘
  2. Manon:
    29 oktober 2019
    Wat heb jij veel meegemaakt Amber. Wat een ervaring😊Je zult volgende week wel weer moeten wennen aan het gewone leven😜 Laatste dagen zijn nu aangebroken. Nu lekker gaan uitrusten!🥰